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中世における壁内通路とその空間性に関する研究: その天井部の構造の類型的把握から

机译:中世纪墙壁的通行及其空间研究:从对天花板结构的类型学把握

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摘要

This paper investigatea the wall-passages, based on typological study on their ceilings. It is demonstrated that wall-passages in Norman Romanesque architecture were normally transversally barrel vaulted above each opening, whereas those in Gothic architecture were vaulted by one barrel vault per each bay, often accompanied by independent screen-like arcades, or covered by flat ceilings. This difference leads to the difference between the spaces they have realised. Furthermore, their structural characteristics also represent clear difference of attitudes toward the construction of wall-passages and walls themselves.%ゴシック建築の特徴の一つがその圧倒的な空間性にあることは疑いない。既に1927年、当時建築における「空間」概念の導入で先陣を切っていたドイツにおいて、H.ヤンツェンが「ゴシックの教会堂空間について」と題する講演の中でゴシックの空間を「ディアファーン(diaphan)」と表現したことは有名である。「ディアファーン」とは、ゴシックの空間は確固とした壁面で囲まれた空間ではなく、柱列で曖昧に閉じられた壁の向こうに透けて見える「空間の地」(Raumgrund、背景としての空間)によって囲まれているように見える、という視覚現象を意味している。ヤンツェンの提示した視点は現代においてもなお広く受容されている。
机译:本文根据天花板的类型学研究,对墙壁通道进行了研究。 ,通常伴随着独立的屏幕状拱廊,或被平坦的天花板覆盖。这种差异导致它们实现的空间有所不同。毫无疑问,哥特式建筑的特征之一就是其压倒性的空间。詹森(H. Jantzen)早在1927年,当时就是在建筑中引入“空间”概念的最前沿,在一次名为“关于哥特式教堂空间”的演讲中,哥特式空间被称为“透明的”。众所周知。 “ Diafern”表示哥特式空间不是由坚固的墙壁包围的空间,而是可以通过由柱子遮挡的墙壁看到的“空间之地”(Raumgrund,作为背景的空间)。 )表示被包围的视觉现象。 Janzen提出的观点在现代仍然被广泛接受。

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