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音声インタフェースを用いた娯楽ゲームの開発

机译:使用语音界面开发娱乐游戏

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摘要

A wide range of assistive technologies to support the visually impaired persons have been developed to enhance the activities of daily living (ADL). However, enhancing not only the ADL but also the quality of life (QOL), such as an entertainment game, is needed to relieve some of their stress. Such games should be developed from the following two viewpoints; One is that the visually impaired persons are on equality with the sighted persons at the game whether they win or not. The other is that the game must be played without visual information by the players, and, as such, must be played using only auditory information as one of the alternative perceptions of the visual cue. In this report, we developed Japanese backgammon-type entertainment game played by four players, so-called, Japanese rotation shogi, using the speech-output interface for the visually impaired.%近年,視覚障がい者は様々な福祉サービスを受けることができ,その内容も充実してきている.しかしながら,大多数はADL(Activities of Daily Living)能力を向上させるものであり,娯楽面に関する援助は少ない.娯楽は日常生活の中で蓄積されたストレスを解消するなど,精神衛生の安定を担っている.このため,視覚障がい者のQOL向上に貢献することを目的とし,視覚情報に頼らないゲームの開発を行った.
机译:已经开发了多种支持视力障碍者的辅助技术,以增强日常生活活动(ADL)。但是,不仅需要增强ADL,还需要增强生活质量(QOL),例如娱乐游戏,以减轻他们的一些压力。应该从以下两个角度开发此类游戏;一是视障人士在游戏中与视障人士平等,无论他们是否获胜。另一个是游戏必须在没有玩家视觉信息的情况下进行,因此,必须仅使用听觉信息作为视觉提示的替代感知之一进行游戏。在本报告中,我们开发了由四名玩家(所谓的日本旋转将棋)玩的日语西洋双陆棋类娱乐游戏,它使用了视障者的语音输出接口。%近年,しかしながらき,その内容も充実してきている。しかしながら,大多数はADL(日常生活活动)能力を向上させるものであり,娯楽面に关する援助は少ない。解消するなど,精神卫生の安定を担っている。このため,视覚障がい者のQOL向上に贡献することを目的とし,视覚情报に頼らないゲームの开発を行った。

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