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【24h】

対面した他者の視線から受ける奥行の知覚

机译:他人视线中的深度感知

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摘要

In this study, we utilized two tasks in experiments by presenting a 3D-CG face model with changing its head and lighting-to-the-head orientations : the tasks were 1) direction judgment of "forward", "backward", or "depth around (near) myself and 2) position identification for various targets aligned horizontally. Results showed that the perceived "depth" of the eye-gaze directions were basically horizontal-angle-dependent. The perceived area of "forward-to-me" was able to be classified according to the following two perceptual processes: one was based on the condition of judged horizontal angle being "around me" then the degree of close-eyes (vergence) had been used, and another was based on the condition of judging horizontal angle was judged "averted to me" then the judgment has made by the larger degree of the eye-rotation. In the experiment 2, we computed the perceptual gap between perceived gaze position with the actual gaze direction by multiple-regression analysis, as a function of perceived eye-gaze in horizontal directions (left / right to subjects), head and lighting orientations. It was shown that the perceived eye-gaze position, involving the gap between a real target-position and the perceived position, had been well-expected by the simple linear regression of a multiple regression function by degree of the models' head, light, and eye-directions.%本研究では,視線を正確に制御できる三次元顔モデルを用いて,人間の視線知覚特性を調べる2つの実験を行った.実験1では,視線の対象との距離が変化した際の輻輳角(寄り目具合)を定量的に変化させて実験を行った.結果として,相手と対面した状況においては,自分より後方への視線に関しては正確に判断されない傾向がある事が明らかになった.また,「自分より前」を見ているという判断を行うためには,水平角度に関して正面を見ていると判断された上での輻輳による奥行きの判断,もしくは水平角度が大きい(非常に自分から逸れた位置にある)と判断された上で角度変位が大きな視線の向きを観察したことによる判断,という2つの知覚過程による領域に分類できることが示唆された.したがって,視線の奥行方向判断は,水平方向判断に大きく依存することが分かった.また実験2では,先行研究において調べられている,水平方向の頭部角度,照明角度の変動によって起こる視線知覚のズレの予測式を算出した.結果から、知覚される視線角度は、顔モデルの頭部、照明方向、眼球の角度により予測可能であることが明らかになった.
机译:在这项研究中,我们通过展示3D-CG人脸模型(改变了其头部和从灯光到头部的方向)提出了实验中的两项任务:任务是1)“向前”,“向后”或“ 2)水平对准的各个目标的位置识别结果表明,眼睛注视方向的感知“深度”基本上与水平角度有关,“向前视”的感知区域能够根据以下两个感知过程进行分类:一个基于判断水平角在“我周围”的条件,然后使用了闭眼程度(收敛),另一个基于条件判断水平角为“平均”,然后通过较大的眼球旋转度进行判断。在实验2中,我们通过多元回归分析计算了感知的凝视位置与实际凝视方向之间的感知间隙,作为功​​能在水平方向(对象的左/右),头部和照明方向上感知到的视线。结果表明,涉及到真实目标位置和感知位置之间的距离的感知眼睛凝视位置已经通过模型的头部,光线, %本研究では,视线を正确に制御できる三次元颜モデルを用いて,人间の视线知覚特性を调べる2つの実験を行った。実験1では,视线の対象との距离が変化结果として,相手と対面した状况においては,自分より后方への视线に关しては正确に判断されない倾向がある事が明らかになった。非常に自分から逸れた位置にある)と判断された上で角度変位が大きな视线の向きを観察したことによる判断,という2つの知覚过程による领域に分类できることが示唆された。したがって,视线の奥行また実験2では,先行研究において调べられている,水平方向の垂直角度,照明角度の変动によって起こる视线知覚のズレの予测式を结果から,结果から,知覚される视线角度は,颜モデルの头部,照明方向,眼球の角度により予测可能であることが明らかになった。

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