首页> 外文期刊>電子情報通信学会技術研究報告 >ヮーピングとブロックマッチングを併用したフレーム補間法にっいて
【24h】

ヮーピングとブロックマッチングを併用したフレーム補間法にっいて

机译:关于同时使用ooping和块匹配的帧插值方法

获取原文
获取原文并翻译 | 示例
           

摘要

The fundamental techniques in the frame interpolation, which generates an intermediate frame between two successive video frames, include a block-matching-based and a warping-based approaches. The former fails in blocks with deformation including rotation and/or scaling, while the latter results in alarge interpolation error for the triangular patches including several motions. However, the common advantage of the techniques is the low computational cost. This paper exploits these two techniques selectively for each region to improve the interpolation accuracy. The experimental results indicate that the proposed technique gives lower interpolation error compared to the two techniques applied alone.%2枚の動画フレームの中間フレームを作成するフレーム補間法においては,その最も基本的な手法として,ブロックマッチング法を基礎としてブロックベースに補間を行う方法,および三角パッチの変形に基づくヮーピング手法が知られている.両者には各々に得失があり,前者は回転や拡大縮小等の変形を含むブロックの変形に弱い一方,後者では三角パッチ内に複数の動きが存在する場合に,補間誤差が大きくなる.しかしながら,両者はブロック内あるいは三角パッチの頂点の動きべクトルを求めることが基本的な処理であり,フレーム補間に要する処理量が小さいという利点がある.そこで本研究では,領域毎にブロックマッチング法とヮーピング法を選択的に用いることで,計算量を低く抑えつつ,両手法の利点を利用可能な手法を提案する.実験により,提案手法の補間誤差は,ブロックマッチング法およびヮーピング手法単体よりも小さいことが確認された.
机译:帧插值的基本技术是在两个连续的视频帧之间生成中间帧,包括基于块匹配和基于扭曲的方法,前者在具有旋转和/或缩放等变形的块中失败,而后者三角形插补会导致较大的插值误差,包括多个运动,但是该技术的共同优势是计算成本低。本文针对每个区域选择性地利用这两种技术来提高插值精度。实验结果表明,该方法在创建两个视频帧的中间帧的帧插值方法中,最基本的方法是块匹配方法,该方法基于基于块的插值。已知有这样做的方法,以及基于三角形斑块的变形的灌浆方法,两者都有其优点和缺点,而前者在包括变形例如旋转和结垢的块变形方面较弱,而后者在三角形斑块内。但是,在该区域存在多个运动的情况下,插补误差大,但是,基本的处理是求出块或三角形补丁的顶点的运动矢量,帧插补所需的处理量少。因此,在本研究中,我们对每个区域使用块匹配方法。通过选择性地使用ping方法,我们提出了一种既可以利用这两种方法的优点又可以保持较低的计算复杂度的方法,通过实验,该方法的插值误差小于单独的块匹配法和Waping方法。已确认。

著录项

相似文献

  • 外文文献
  • 中文文献
  • 专利
获取原文

客服邮箱:kefu@zhangqiaokeyan.com

京公网安备:11010802029741号 ICP备案号:京ICP备15016152号-6 六维联合信息科技 (北京) 有限公司©版权所有
  • 客服微信

  • 服务号