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タスク指向型ソフ卜ウェアシナジーを実現する 多指ハンド制御システムの検証

机译:验证实现面向任务的软件协同作用的多指手控系统

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摘要

シナジーとは,各関節を連動させることでハンドの姿勢を表現する手法であり,人型ハンドの作成および制御に数多く応用されている[1-8].とくに,ハンド内のァクチユエータを制御することで実現されるシナジーをソつトウエアシナジー[9]とよぶ.一般的にシナジーはさまざまな姿勢を主成分分析することで構成される.一つのシナジーは数個の主成分によって構成され,利用する主成分の個数(シナジー次元)は寄与率を指標として決定される.主成分分析によって主成分は全関節の連動比として表れ,それぞれの主成分に対応した入力を与えることで,全関節の自由度より低い次元でハンドを制御できる.本論文ではこの性質を低次元性とよぶ.従来のシナジ一[10,11]はさまざまな把持姿勢から構成されており,多様な姿勢を低次元で実現できる.ところ力、ツールの使用といった精密な動作が要求されるタスクを従来のシナジ一で表現する場合,低次元のシナジーでは関節角度の誤差が大きくなるため,高次元の主成分が必要となり低次元性を確保できない.さらに,従来のシナジーの評価指標[12,13]には寄与率がおもに用いられているが,寄与率がタスクの成否にどのように影響を及ぼすのかといつた検討もなされていない.%hands and designs a control system of multi-fingered hand that realizes TOSS. By using TOSS, we can perform various tasks with fewer principal components than those of conventional synergies by switching synergy corresponding to each task. We show that TOSS can be realized with lower approximation error and higher contribution rate than the conventional synergy for a given task. Moreover, we verified through physics simulation that an adverse effect of dimensionality reduction is smaller than conventional synergy. These results show that, by using TOSS, we can properly perform various tasks with fewer inputs.
机译:协同作用是通过使每个关节互锁来表达手部姿势的一种方法,已广泛应用于人形手的创建和控制[1-8],特别是控制手中的执行器。通过软件实现的协同作用称为软件协同作用[9],通常,协同作用包括对各种姿势的主成分分析,一种协同作用由多个主要成分组成并使用。主成分的数量(协同维度)以贡献率作为指标来确定,通过主成分分析,主成分表示为所有关节的联锁比,每个主成分对应的输入给出了所有关节的自由度。可以将手控制在较低的尺寸上,此属性在本文中称为“低尺寸”,常规的协同作用[10,11]由各种抓握姿势组成,可以在低尺寸上实现各种姿势。但是,当表达需要精确移动的任务(例如力和使用具有常规协同作用的工具)时,关节角度误差会随着低维协同作用而增加,因此需要高维主要部件且成本较低此外,尽管贡献率主要用于常规的协同评估指标[12,13],但有必要检查贡献率如何影响任务的成败。 %Hands并设计了一个实现TOSS的多指手控制系统。通过使用TOSS,我们可以通过切换与每个任务相对应的协同作用来以比传统协同作用更少的主要组件执行各种任务。对于特定任务,可以用比常规协同效应更低的逼近误差和更高的贡献率来实现,而且,我们通过物理模拟验证了尺寸红色的不利影响。结果表明,通过使用TOSS,我们可以用更少的投入来正确执行各种任务。

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