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谷口吉郎の建築思想における茶室の意味: 「ワキ」と「種子」なる概念を通して

机译:谷口洋四郎建筑思想中茶馆的意义:通过“腋下”和“种子”的概念

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摘要

昭和初期の日本では,多くの設計競技の様式規定で求められた,いわゆる「日本趣味」の是非が問われる論争に代表されるように,日本建築の本来的なありようが模索されていた。そのような時代背景のもと,日本の伝統的建築物を再評価する動きが高まり,その一つとして茶室が取り上げられた。茶室は堀口捨己(1895-1984),吉田五十八(1894-1974),村野藤吾(1891-1984),谷口吉郎(1904-1979)などに代表される多くの建築家によって再解釈され,近代における新しい数寄屋建築として展開された。%The intention of this paper is to explicate Yoshiro Taniguchi's architectural thought about the meaning of the tea room through inquiring into his articles. The analysis consists of three chapters as follows : Chapter2 illustrates some aspects of the tea room that Taniguchi found out. Chapter3 clarifies the meaning of the tea room as "waki" through analyzing its functional and structural quality and movement as self-sacrifice. Chapter4 explicates the meaning of his keyword "seed" detected in the tea room, which is analyzed in the term of precedence.
机译:在昭和时代初期的日本,人们追寻日本建筑的原始状态,这是有争议的,所谓的“日本爱好”被许多设计竞赛风格规则所要求。在这个时代的背景下,重新评估日本传统建筑的运动有所增加,茶室也被选为其中之一。茶室由ori口住美(1895-1984),吉田刚八(1894-1974),多哥村野(1891-1984)和谷口洋四郎(1904-1979)等许多建筑师重新诠释。它是作为新的Sukiya建筑而开发的。本文旨在通过探究谷口阳四郎的茶室意义来阐明其建筑思想。分析包括以下三章:第二章阐述了谷口发现的茶室的某些方面。通过分析茶室的功能和结构质量以及自我牺牲的运动,将茶室的含义定义为“ waki”。

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