首页> 外文期刊>電子情報通信学会技術研究報告 >自己組織化マップによるボ⊥ドゲームの盤面状態の低次元化
【24h】

自己組織化マップによるボ⊥ドゲームの盤面状態の低次元化

机译:通过自组织映射减少棋盘游戏的棋盘状态

获取原文
获取原文并翻译 | 示例
           

摘要

Generally speaking, to make agents which play board games such as Chess, Syogi and Othello is associated with difficulty in high order of dimensions, e.g., the number of states to describe the face of a board. The difficulty is well known as "Curse of dimensionality", and it becomes a barrier to create game agents. To overcome this difficulty, we propose to reduce the dimensions in a board game by Self-Organizing Maps(SOMs). SOMs have an ability that maps high dimension vectors to low one with preserving the topology among high one. That ability makes it possible to reduce the dimensions in a board game drastically. In this paper, we prefer "Othello" game because it has simple rule and the number of huge states, and we adopt lazy SOM(LSOM) which extends the conventional SOMs. The results show that our proposal succeeded in reduce the dimensions in a board game because it recalled about average 75% for matching of the face of a board. Moreover, proposal method which combined with LSOM improved the rate of discovering for common moves about 4% than with conventional SOM.%ボードゲームなどを行うエージェントを考える際,その学習時にボードゲームが持つ状態数や情報の次元の大きさが問題となることがある.そういった情報の次元に関する問題は,例えば強化学習では,次元の呪いと呼ばれて問題視されるほど解決するべき重要な課題である.そこで,我々はボードゲームにおける盤面情報の低次元化に自己組織化マップ(SOM)を用いることを提案する.SOMを用いて腰上のマス1つ1つを覚えることなく,1つの盤面情報として記憶するこノとが可能になれば,盤面情報を表現する際もSOM内のニューロンの座標を指定するのみで盤面情報を表現することができ,大幅な情報次元の削減が見込まれる.本研究では,実際にオセロを例に挙げ盤面情報の低次元化を行った.さらに,SOM よりも入力データの分布を正確に反映しやすいとされるLazy Self-Organizing Map を用いることで,より正確た盤面情報の記憶や復元を行えるようにした.
机译:一般而言,要使代理人下棋,象棋,奥赛罗等棋盘游戏与高难度的维数相关,例如描述棋盘面的状态数。困难被称为“维数诅咒”,它成为创建游戏代理的障碍。为了克服这个困难,我们建议通过自组织地图(SOM)减小棋盘游戏的尺寸。 SOM具有将高维向量映射到低维向量的能力,同时保留了高维向量之间的拓扑。这种能力使得可以大大减少棋盘游戏的尺寸。在本文中,我们更喜欢“奥赛罗”游戏,因为它具有简单的规则和庞大的状态数,并且我们采用了懒惰的SOM(LSOM)来扩展传统的SOM。结果表明,我们的提案成功降低了棋盘游戏的尺寸,因为它召回了大约75%的棋盘外观匹配项。此外,与LSOM组合的提议方法比常规SOM的通用动作发现率提高了约4%。%boードゲームなどを行うエージェントを考える际,その学习时にboードゲームが持つ状态数情报そう问题となることがある。そういった情报の次元に关する问题は,例えば强化学习では,次元の呪いと呼ばれて问题视されるほど解决するべき重要なスである。盘面情报の低次元化に自己组织化マップ(SOM)を用いることを实行を。SOM组织用いて腰上のマス1を1つを覚えることなく,1つの盘面情报として记忆するこノとが可能では,盘面情报を表现する际もSOM内のニューロンの座标を指定するのみで盘面情报を表现することができ,实质上な情报次元の削减が见込まれる。本研究では,実际にオセロを例さらに,SOMよりも入力データの分布を正确に反映しやすいとされる懒惰自组织图を用いることで,より正确た盘面情报の记忆や复元を行えるようにした。

著录项

相似文献

  • 外文文献
  • 中文文献
  • 专利
获取原文

客服邮箱:kefu@zhangqiaokeyan.com

京公网安备:11010802029741号 ICP备案号:京ICP备15016152号-6 六维联合信息科技 (北京) 有限公司©版权所有
  • 客服微信

  • 服务号