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三十三問堂の外観塗装材料である赤色顔料に関する調査

机译:三聚山豆红色颜料作为外墙涂料的调查

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摘要

京都東山七条に所在する蓮華王院本堂(以下,通称名の三十三間堂と称す)は,内陣三十三 間に外陣両脇それぞれ一間の桁行三十五間,梁間五間を有する長大な建造物である(写真1)。 この内陣には千林仏が安置されるとともに,柱材などの部材には極彩色装飾の痕跡が僅かなが ら残存しており,平安後期から鎌倉期の姿を良く留める我国を代表する仏堂建築の一つであ る。16世紀末から17世紀前期頃の桃山文化期以降,豊臣秀吉の方広寺大仏殿造営に関連して 三十三間堂は妙法院門跡の管轄となる1)。この頃の三十三間堂の様子は,狩野永徳の「上杉家 本洛中洛外図屏風』をはじめ,各種の『洛中洛外図屏風」はいずれも鮮やかな赤い外観塗装が 施された建造物として措いている(図1:口絵参照)。%The big and rectangular hall at Sanjusangen-do Buddhist temple is a very important cultural property as an example of a Middle Age wooden building. This building was reconstructed during the first half of the 13th century (Kamakura period). After that, Sanjusangen-do Buddhist temple building was repaired many times: in the Muromachi period (1426-1430), Tensho era (1592), early Edo period (1649-1651) and Showa period (1930-1935). In this report, some analytical results of the red coating pigments covering the outside and inside wooden parts of the building repaired in the Momoyama period and the early Edo period are reported. An X-ray fluorescence spectrometer (XRF), X-ray diffraction method (XRD) and scanning electron microscope (SEM) were used for the investigation.
机译:位于京都东山七条市的莲考院本馆(以下统称三重三元堂)的梁线为35个单元,在外侧和侧线之间有五个横梁。这是一栋长长的建筑(照片1)。千林佛像被奉献在这个营地中,鲜艳的色彩装饰痕迹保留在柱子等构件上,这是日本代表性的佛教寺庙建筑,从平安时代晚期到镰仓时代一直保留着它的外观。之一。从16世纪末到17世纪初,在桃山文化时代之后,与丰臣秀吉(Hideyoshi Toyotomi)建造的法兴寺大佛寺(Hokoji Temple)一起,三重山堂(Sanjusangendo)属于Myohoin门遗址的管辖。这时,Sanjusangendo用鲜艳的红色外墙绘画建造,例如Eitoku Kano的“上杉家庭本乐中乐屏幕”以及各种“ Rakuchu-rakugai屏幕”。 (请参见图1:边界)。 %Sanjusangen-do佛教寺庙的长方形大厅是非常重要的文化财产,以中世纪木制建筑为例。这座建筑是在13世纪上半叶(镰仓时代)重建的。佛教寺院的建筑被多次修复:室町时代(1426-1430),天正时代(1592),江户时代(1649-1651)和昭和时代(1930-1935)。在此报告中,据报道,在桃山时代和江户时代早期修复的覆盖建筑物内外木质部分的红色涂料.X射线荧光光谱仪(XRF),X射线衍射法(XRD)和扫描电子显微镜( SEM)用于调查。

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