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部分的倍精度計算によるGPU上での反復解法の改善

机译:通过部分双精度计算改进GPU上的迭代求解方法

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摘要

Many iterative methods are implemented on the GPU for high performance computation, but are limited to single precision floating point accuracy. The popular conjugate gradient method is influenced by the rounding error, and the necessary iteration to convergence is increased under the single precision accuracy. In this paper, we improve convergence of conjugate gradient method, and MGCG method on GPU by partially using pseudo double precision calculation. As a result of improvement, the necessary iteration to convergence is decreased, and converges faster than single precision calculation. On the other hand, the improvement of MGCG was only achieved by bias correction.%高速な数値計算が可能であるGPU上で,幾つかの反復解法が実装されているが,これらは単精度演算でありCPUの倍精度演算より精度が劣る.反復解法で定番である共役勾配法は丸め誤差による影響で収束性が悪化し,単精度では多くの反復が必要となる.そこで,GPU上での共役勾配法とマルチグリッド前処理を行う共役勾配法(MGCG法)に擬似倍精度を部分的に導入することで収束性の改善を行った.その結果,共役勾配法では条件によって収束に必要な反復回数が減少し,単精度より実行時間が短縮された.一方で,MGCG法の収束の停滞は擬似倍精度による改善ができなかったが,バイアスをかけることにより,改善することが可能であった.
机译:在GPU上实现了许多用于高性能计算的迭代方法,但仅限于单精度浮点精度。流行的共轭梯度方法受舍入误差的影响,并且在单精度精度下增加了收敛的必要迭代。本文通过部分使用伪双精度计算改进了GPU上共轭梯度法和MGCG方法的收敛性,作为改进的结果,收敛的必要迭代减少了,并且收敛速度比单精度计算快。 MGCG的改进只能通过偏差校正来实现。%在GPU上已实现了多种迭代求解方法,这些方法能够进行高速数值计算,但它们是单精度运算,并且比CPU双精度运算更准确。准确性差。共轭梯度法是一种标准的迭代求解方法,由于舍入误差的影响,收敛性较差,单精度需要多次迭代。因此,我们通过将伪双精度部分引入GPU上的共轭梯度方法和执行多网格预处理的共轭梯度方法(MGCG方法)来改善了收敛性。结果,在共轭梯度法中,根据条件减少了收敛所需的迭代次数,并且与单精度相比,执行时间缩短了。另一方面,伪双精度不能改善MGCG方法收敛的停滞,但可以通过施加偏差来改善。

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