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ピカソによって描かれた肖像画の印象に与える方位成分の効果

机译:方向分量对毕加索绘制的肖像印象的影响

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摘要

パブロ・ピカソによって描かれた肖像画の作風は時代と共に大きく変遷した。その作風の変化は心理学的観点からどのように捉えることができるのだろうか。本研究では、肖像画に含まれる特定の方位成分を除去し、それがもたらす印象の変化に基づいて作風の変化を心理学的に説明する試みを行った。幼少期・青の時代・バラ色の時代・キュビズムの時代・新古典主義の時代・シュルレアリスムの時代・戦後の時代に描かれた肖像画計32枚を刺激として用いた。観察者の課題は、垂直・水平方位成分の除去された絵画と原画とを見比べて、どちらがより原画と似ているか、その類似度を評定することであった(実験1)。その結果、殆どの肖像画において、垂直成分除去絵画は水平成分除去絵画よりも類似していると評定されたが、キュビズムとシュルレアリスムの絵画においては垂直・水平方位成分の除去された絵画間で評定値に差が見られなかった。また、普通の顔画像においては、水平成分除去画像よりも垂直成分除去画像の方が原画像と類似していると評定された(実験2)。本研究の結果は、キュビズム及びシュルレアリスム時代のピカソの肖像画においては、顔の個人認識に必要とされる顔の水平構造が弱化されていることが作風の特徴であることを示唆する。%The drawing style in portraitures by Pablo Picasso greatly changed with time. How can the change in style be psychologically explained? This study focused on orientation components in the portraitures. In particular, I explored potential links between the style change and impression change with the elimination of vertical or horizontal orientation bands. A total of 32 portraitures were used as stimuli. In Experiment 1, observers rated which of two portraitures lacking vertical or horizontal bands was similar to the original. The results showed that in most cases, the portraitures without vertical bands were rated as being similar to the original than those without horizontal bands. However, for portraitures in Cubism and Surrealism eras, no differences in similarity were observed between portraitures without horizontal and vertical bands. In Experiment 2, we confirmed that for natural face photographs, the faces without vertical bands were rated as being more similar to the original than those without horizontal bands. These results indicate that the Cubism and Surrealism portraitures by Picasso have a relatively weak biological bar code in face, which is essential for the recognition of facial identity.
机译:毕加索(Pablo Picasso)绘制的肖像画风格随着时代的变化而发生了很大变化。从心理学的角度如何看待风格的变化?在这项研究中,我们尝试从去除肖像中包含的特定方向成分而引起的印象变化来从心理上解释风格的变化。在童年时期,蓝色时代,玫瑰色时代,立体主义时代,新古典主义时代,超现实主义时代,战后时期绘制了32幅肖像画作为刺激。观察者的任务是将删除了垂直和水平方位分量的图片与原始图片进行比较,并评估哪一个与原始图片更相似(实验1)。结果,在大多数肖像中,垂直成分去除绘画的等级与水平成分去除绘画的等级更相似,但是在立体派和超现实主义绘画中,垂直和水平取向绘画的等级被定为。值没有差异。另外,在正常人脸图像中,垂直分量去除图像被评估为比水平分量去除图像更类似于原始图像(实验2)。这项研究的结果表明,这种风格的特点是在立体主义和超现实主义时期的毕加索肖像中,人脸的水平结构减弱,这​​是个人识别人脸所必需的。 %巴勃罗·毕加索(Pablo Picasso)的肖像画的绘画风格随时间发生了很大变化,如何从心理上解释这种风格的变化?本研究着重于肖像画中的方向成分,尤其是我探索了绘画风格和印象变化之间的潜在联系。消除垂直或水平方向的条带,总共使用32个肖像作为刺激。在实验1中,观察者对缺少垂直或水平条带的两个肖像中的哪个进行了评估,结果显示在大多数情况下,没有垂直或水平方向的肖像垂直,被认为与没有水平带的肖像相似,但是,对于立体主义和超现实主义时代的肖像,没有水平和垂直带的肖像之间没有相似性的差异。在实验2中,我们确认了自然脸照片中,没有垂直条纹的面孔被评为与原始照片更相似这些结果表明,毕加索的立体主义和超现实主义肖像画的面部生物条形码相对较弱,这对于识别面部身份至关重要。

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