首页> 外文期刊>電子情報通信学会技術研究報告 >BSC法を用いた多視点画像からの3次元モデル構築とその評価に関する一検討
【24h】

BSC法を用いた多視点画像からの3次元モデル構築とその評価に関する一検討

机译:基于BSC方法的多视角图像3D模型构建与评估研究

获取原文
获取原文并翻译 | 示例
       

摘要

近年の画像処理技術の向上により,多数の視点の画像から3次元モデルを構築する手法が注目されている.従来の3次元モデル構築法は,鋭く尖った部位を含む凹凸形状に対応できない問題がある.本稿では,凹凸形状を含む物体の多視点画像からの3次元モデル構築法の提案と,その3次元モデル評価法についての一検討を行う.提案手法では,Block Space Carving法を用いて,真の物体表面が存在すると考えられる領域を求め,この領域内で変形処理を施す.変形処理の際,真の物体表面に近いと推定される基準物体表面を求め,これを中心にモデルの変形を行う.この処理により,従来手法よりも精度の良い3次元モデル形状復元を行う.変形処理後,撮影データを入手したカメラ位置で2次元画像を合成し,3次元モデルの精度推定を行う.このモデル変形・精度推定を反復して行うことにより,凹凸形状を考慮した3次元モデルを復元する.また,本稿の最後では,シミュレーション実験と実写画像を用いた実験を行う.シミュレーション実験では,検討した評価法を用いて,多視点画像から構築したボクセルデータと,CGモデルから作成した被写体のボクセルデータの一致度を測る.実写を用いた実験では,PSNRを用いて構築したモデルの評価を行う.これらの結果から提案手法の有効性を確認する.%Methods which reconstruct 3D models from multi-view images come to the front due to recent advancement in image processing. There is a matter to be incapable of concavo-convex shape with spike in conventional methods reconstructing 3D models from multi-view images. This paper proposes a method reconstructing 3D models from multi-view images of the object with concavo-convex shape and investigates a method to evaluate its models. The proposed method calculates a field including proper surface of the object using Block Space Carving method and deforms the model in it. In deformation, the proposed method calculates a base surface of the object and deforms the model as a center of it. The proposed method reconstructs 3D models more accurate than conventional methods by this processing. After deformation, the proposed method synthesizes 2D images at the camera positions that captured photographs and estimates accuracy of the 3D models. Replicating the deformation and the estimation of accuracy of the 3D models, the proposed method reconstructs 3D models considering concavo-convex shape. At the end of this paper, the proposed method runs simulation experiments and experiments with photographed images. In the simulation experiments, the investigated method compares voxel data reconstructed from multi-view images with voxel data made from CG models data of the objects. In the experiments with photographed images, this paper evaluate the 3D models using PSNR. These results show that the proposed method is effective.
机译:由于图像处理技术的最新发展,从许多观点来看,注意力已经集中在从图像构建3D模型的方法上,传统的3D模型构建方法具有不能处理包括尖锐部分的不平坦形状的问题。本文提出了一种从形状不均匀的物体的多视角图像中构建3D模型的方法,并对3D模型的评估方法进行了研究,并提出了一种基于块空间雕刻的方法。对认为存在真实物体表面的区域进行变形处理,在变形过程中,获得估计为接近真实物体表面的参考物体表面,并使模型围绕该物体表面变形。通过该处理,以比传统方法更高的精度恢复了3D模型的形状,在变形处理之后,在获得了捕获数据的相机位置处合成了2D图像,并估计了3D模型的精度。通过重复该模型的变形/精度估计,恢复了考虑不均匀形状的三维模型,并在本文的最后进行了模拟实验和使用真实图像的实验。使用上述评估方法,我们测量了从多视图图像构建的体素数据与从CG模型创建的对象的体素数据之间的重合度,并在使用实景图像的实验中评估了使用PSNR构建的模型。这些结果证实了所提方法的有效性。%由于多方面的图像处理技术的不断发展,从多视点图像中重建3D模型的方法逐渐成为人们关注的焦点。本文提出了一种从具有凹凸形状的物体的多视图图像中重建3D模型的方法,并研究了一种评估其模型的方法。姿势法使用块空间雕刻法计算包含对象适当表面的场,并使其中的模型变形。在变形中,该方法计算对象的底面并将模型变形为对象的中心。通过这种处理,3D模型比传统方法更准确。在变形后,该方法在捕获照片的相机位置合成2D图像并估计3D模型的准确性。复制3D模型的变形和准确性的估计该方法在考虑凹凸形状的基础上重建3D模型。本文的最后,进行了模拟实验和带照片图像的实验。在模拟实验中,研究方法将从多视角图像重建的体素数据与体素数据进行了比较。来自CG的物体数据模型。在拍摄图像的实验中,本文PSNR对3D模型进行评估,结果表明该方法是有效的。

著录项

相似文献

  • 外文文献
  • 中文文献
  • 专利
获取原文

客服邮箱:kefu@zhangqiaokeyan.com

京公网安备:11010802029741号 ICP备案号:京ICP备15016152号-6 六维联合信息科技 (北京) 有限公司©版权所有
  • 客服微信

  • 服务号