Chatbots, who have been commonly found in Web chats, Instant Messengers, or PC games etc. and are being recognized more and more widely in recent years, are computer programs designed to simulate a human-like and/or intelligent conversation with one or more human users by using natural language sentences in a textual or auditory form. A human sometimes respond to his conversational partner(s) dependent on their shared time and/or space (place). Therefore, a chatbot could also respond to her human user(s) dependent on her time and/or space. This paper shows a prototype of spatio-temporal chatbots using Web knowledge, as a first step to realize "Spatio-Temporal Concierges" with knowledge and characters dependent on their shared time and space.%近年,インターネット上でのチャットやインスタントメッセンジャー,コンピュータゲームなどで一般にも存在が認知されつつある人工無脳(会話ボット)は,人間同士が会話する対話モデルをトップダウン的に作り込むことで,ユーザと人間らしく,知的な会話を行うことを目指している対話プログラムの一種である.人間は,話し相手が全く同じ発言をしたとしても,彼らの共有する状況(コンテキスト),特に,時間や空間に依存して異なる返答をする場合があるため,人工無脳も時間や空間に応じて返答できる必要があると考える.本論文では,Web上で日々増大し続けるWeb文書を知識として活用して,時空間依存な対話システムを試作する.時空間依存な会話ポットは,一般に広く浸透したモバイル環境においてモバイルユーザが地域情報を検索したい場合などのインタフェースとして,モバイルユーザと互いに共有する時空間に依存した知識やキャラクターを持つ「時空間のコンシェルジュ」を実現するための重要な一歩でもあると考える.
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