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【24h】

仮想把持物体を介した干渉状態の非接地型力覚提示装置を用いた提示: 力覚レンダリング法の検討

机译:使用处于干扰状态的非接地力感应演示设备通过虚拟抓取对象进行演示:力感应渲染方法的研究

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摘要

視覚的な状況認知が困難な場所での手指を使った作業においては,把持した物体と他の物体の干渉状態の認知が重要になる.本研究では,非接地型力覚提示装置とバーチャルカツプリングを用いたVR環境において,干渉点から手に働くモーメントが適切に算出されない問題に対し,実指と仮想指の位置差のうち,手の回転成分による成分のみを分離して,これを強調することで干渉状態を明瞭化する力覚レンダリングアルゴリズムを提案する.%Fingered manipulation in invisible environment requires haptic recognition of colliding status between handling and other objects. Although such interference produces a moment to user hand, the moment is not appropriately calculated in VR environments using ungrounded force display device and virtual coupling method. We propose a novel haptic rendering algorithm, which extracts and enhances the component generated by hand rotation in the distance between actual fingertip and its virtual proxy.
机译:在难以视觉识别的地方使用手指进行操作时,重要的是要识别所握持物体与其他物体之间的干涉状态。在使用环的VR环境中,对于从干涉点不能正确地计算出作用在手上的力矩的问题,在真实手指和虚拟手指之间的位置差之中,仅分离并强调了由于手旋转分量引起的分量。 %在看不见的环境中进行手指操作需要触觉识别操作和其他物体之间的碰撞状态,尽管这种干扰会对用户的手产生力矩,但该力矩不合适使用不接地的力显示设备和虚拟耦合方法在VR环境中进行计算。我们提出了一种新颖的触觉渲染算法,该算法可提取并增强手旋转时在实际指尖与其虚拟代理之间的距离中生成的分量。

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