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講義原稿「意匠及装飾(形体篇)」(昭和12年)にみる岸田日出刀の建築造形理念: 昭和初期の墓碑•銅像台座の作品と忠霊塔の造形意匠に対する言説に敷衍して

机译:岸田秀敏的建筑模型哲学在演讲稿“设计与装饰(形式)”(昭和12)中:昭和初期的墓碑

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摘要

岸田日出刀(1899-1966)は、建築家であり、特に建築意匠に関する学問的な確立を目指した学者として、長きに渡り東京大学教授を務めた。代表作である安田講堂の外観意匠は、担当した岸田の嗜好が色濃いとされ、退官後も設計活動を続け、津村別院、高知県庁舎、日光東照宮宝物館などの建築作品を残している。早くから執筆活動も活発に行い、研究室からは前川國男、丹下健三ら、その後の日本の建築界を牽引した代表的建築家を多数輩出し、建築設計競技審査員などの要職を歴任する。戦後は、建築界の再建、東京五輪の施設建設と道路公団へのデザインポリシーの指導を行うなど、日本における建築のモダニズムを背後から戦略的に展開していった人物として知られている。%This paper examined Hideto Kishida's Formative ideas in Architecture Design in the early Showa period by analyzing the principles and various aspects, found from his lecture manuscripts, comments to Cyureito (the monumental tower to the faithful died in battle) and works of tombstone and pedestals of bronze statues in the same period. Strong feeling to the elementary geometry can be felt with use of aesthetics principles, such as symmetry, balance and repetition, and by quoting trials of advanced arrange theory ("Dynamic Symmetry" advocated by Jay Hambidge) to the three-dimensional and expression of modernism architecture, the attitude to apply those to the architecture can be recognized. A technical point of view was insufficient in explanations of modernism. Also Kishida did not reject the continuity from the past, and he intended to exchange with tradition. Against "Kochiku", emphasis on "Kosei" came to the surface, and most of the ideas for architecture matched with Le Corbusier's statement in 'Toward an Architecture" (1923).
机译:岸田秀敏(1899-1966)是东京大学的建筑师和长期教授,是一位致力于建立与学术相关的建筑设计的学者。代表作的安田礼堂的外观设计对负责此事的岸田很有味道,退休后他继续设计,留下了诸如津村别院,高知县政府大楼和日光东照宫宝藏博物馆等建筑作品。从今年年初开始,他就一直活跃于写作中,前实验室的前川邦男,丹下健三和其他许多代表日本的建筑师都被任命为建筑设计比赛的评委。战后,他被誉为从背面战略性发展日本建筑现代主义的人,例如重建建筑世界,为东京奥运会建设设施以及指导道路公共公司制定设计政策。 %本文通过分析昭和初期的岸田秀人(Hideto Kishida)在建筑设计中的形成思想,从其演讲手稿,对Cyureito(忠实信徒在战斗中丧生的纪念塔)的评论以及墓碑和底座作品中发现的原理和各个方面使用美学原理(例如对称性,平衡性和重复性),并引用同一时期对青铜雕像的高级排列理论(Jay Hambidge倡导的“动态对称性”)的试验,可以感受到基本几何的强烈感觉。在现代主义建筑的三维表达中,人们可以认识到将其应用于建筑的态度。技术观点不足以解释现代主义。岸田也没有拒绝过去的连续性,他打算交流相对于“高知”,对“高丝”的强调浮出水面,大多数建筑思想与勒·柯布西耶的“走向架构”(1923)中的声明。

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