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モーツョンキャプチャツステムとHMDを組み合わせた没入型VRシステムを用いた生理学的高所ストレスの推定精度の検証

机译:使用结合了运动捕捉系统和HMD的沉浸式VR系统验证生理性高海拔压力的估计准确性

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摘要

どのような研究であれ,実験を通して得られたデータの実際への適用性は慎重に吟味される必要がある。物理的な変数のみを极う実験ならばともかく,人間の生理•心理•行動を扱う場合は,その有効性の証明には多くの困難がある。いわゆる「刺激-反応(S-R)」型実験は,人間の感覚器の特性を捉える範囲では多くの成果を上げてはきたが,実際の生活の中での能動的な知覚と行動を説明するには有効な方法とは言えない。その意味で,能動的な情報受容を可能にするVRシステムは,より自然な「環境-行動(E-B」型実験を可能にする道具として期待されている。この研究は,皮庸電位を測定して高所ストレスの感じ方を,実際の空間とVR空間で比較した大変興味深いものである。実験結果は,VR空間では実際より過大に反応することを示したものの,非常に大きな個人差があり,またVR空間での過大な反応の原因は不明である。更なる探求による成果を期待したい。%This thesis estimates the rate between real acrophobic stress level and acrophobic stress level with immersive virtual system based on electro-dermal activity. One result is that the stress under the VR system is larger than the real stress. The other result comes from gender difference under the VR circumstance. The stresses of female participants are larger than that of male examinees. The reasons of these results can be due to the system. According to the questionnaires, participants embrace more sense of altitude and dread of height and lose sense of postural stability under VR condition, which can engender additional stress.
机译:通过实验在任何研究中获得的数据的实际适用性都需要仔细检查。在处理人类生理学,心理学和行为学时,要证明其有效性存在许多困难,无论这是否是仅涉及身体变量的实验。所谓的“刺激反应(SR)”型实验在捕获人类感觉器官特征的范围内已经产生了许多结果,但是它们已被用来解释现实生活中的主动感知和行为。不是有效的方法。从这个意义上讲,人们期望能够启用主动信息接收的VR系统作为一种工具,使它能够进行更自然的“环境行为(EB)型实验”。这项研究衡量了皮肤的潜力。比较现实空间和VR空间中的高位置压力感觉是非常有趣的。实验结果表明,VR空间的反应比实际反应过度,但个体之间存在很大差异。但是,VR空间中过度反应的原因尚不清楚。一个结果是虚拟现实系统下的压力大于实际压力,另一结果来自虚拟现实环境下的性别差异,女性参与者的压力大于男性考生的压力,其原因可能是根据调查表的内容,参与者在VR条件下会感到更多的高度感和高度恐惧感,并失去姿势稳定性感,这会产生额外的压力。

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