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視覚探索におけるfbature map間の競合過程

机译:视觉搜索中特征图之间的竞争过程

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摘要

周囲刺激と色や形などの基本的な特徴次元で異なる刺激は目立ち(visual saliency、視覚的顕在性)、我々の注意を自動的に惹きつける。視覚情報は各特徴次元ごとに用意された二次元脳内地図(feature map)で処理され、それらの信号が統合されることによって特徴次元に依らない視覚的顕在性の地図表現(Saliency map)が形成されると考えられている。この統合過程における計算様式を明らかにするため、色次元のみ、形次元のみ、もしくは色・形次元の両方で目標刺激が妨害刺激と異なる視覚探索課題をヒト被験者に行わせ、特徴次元の組合せによって目標刺激の視覚的顕在性がどのように変化するのかを調べた。視覚的顕在性の強さは、目標刺激へのサッカード眼球運動が開始されるまでの潜時を指標として評価した。その結果、色次元のみで異なる目標刺激と形次元のみで異なる目標刺激への潜時が同程度のときは、潜時の絶対的な大きさにかかわらず、2つの次元を組合せることによってサッカード潜暗が短縮した。しかしながら、組合せ前の潜時が色と形次元で大きく異なっているときはそのような短縮効果が生じなかった。この結果は、複数のfeature mapからの情報がsaliency mapで親合される従来の注意モデルに、feature map間の相互抑制回路による競合過程を新たに付加すると上手く説明することができた。%An object differing from its surrounding objects in basic feature dimensions is salient and automatically draws our attention. In theoretical models of visual search or attention, information on stimulus features is separately computed in parallel in a set of feature-specific, retinotopically organized maps (feature maps) in the early stage of visual processing. Activities in the individual feature maps are then integrated at a later stage to produce activity representing the importance of individual stimuli at each retinal location (saliency map). To know how the brain computes visual saliency using the signals from individual feature maps, we developed a visual search task for human subjects. In this task, subjects were instructed to make saccades to a singleton target, which is different from surrounding stimuli in the color, shape, or both dimension. We used saccade latency as an indicator of visual saliency and examined how the visual saliency of the target changed by combining the shape and color dimensions. Generally, the mean saccade latency was reduced when the target-defining dimension was changed from a single-dimension (either shape or color dimension) to multi-dimensions (both shape and color dimensions). The magnitude of the reduction in saccade latency was large when the average saccade latency for the shape singleton target and that for the color singleton target were almost the same. However, it was small when the average saccade latency for the shape singleton target and that for the color singleton target were quite different. This result may be well explained by mutual inhibitory connections between feature maps.
机译:在颜色,形状等基本特征尺寸方面与周围刺激不同的刺激(视觉显着性)会自动引起我们的注意。视觉信息通过为每个特征维度准备的二维脑图(特征图)进行处理,并通过整合这些信号,创建不依赖于特征维度的视觉表现图表示(显着图)。据认为是形成的。为了阐明该整合过程中的计算方法,要求人类对象执行视觉搜索任务,其中目标刺激与干扰刺激仅在颜色维度,仅形状维度或颜色和形状维度上不同。我们研究了目标刺激的视觉表现如何变化。视觉表现的强度是通过使用潜伏期直至开始向目标刺激的扫视眼运动作为指标来评估的。结果,当仅颜色尺寸不同的目标刺激的潜伏期和仅形状尺寸不同的目标刺激的潜伏期相似时,无论潜伏期的绝对大小如何,都可以通过组合这两个维度来组合足球。黑暗已经缩短了。然而,当组合之前的等待时间在颜色和形状尺寸上显着不同时,不会出现这种缩短效果。通过将特征图之间的相互抑制电路添加到新的竞争过程到传统的关注模型中,可以很好地解释此结果,在传统的注意力模型中,显着图将来自多个特征图的信息紧密链接。在视觉搜索或注意力的理论模型中,关于刺激特征的信息是在一组特定于视网膜的组织有组织的地图中分别并行计算的(%在基本特征维度上与周围物体不同的物体很显眼,并自动引起我们的注意。然后在稍后的阶段将各个特征图中的活动进行整合,以产生代表每个视网膜位置的单个刺激的重要性的活动(显着图)。要了解大脑如何计算视觉显着性利用来自单个特征图的信号,我们为人类受试者开发了视觉搜索任务,在该任务中,受试者被要求将扫视镜对准单身目标,这与周围刺激的颜色,形状或二维无关。使用扫视潜伏期作为视觉显着性的指标,并通过组合t来检查目标的视觉显着性如何变化通常,当目标定义尺寸从一维(形状或颜色尺寸)更改为多维(形状和颜色尺寸)时,平均扫视潜伏期会减少。当形状单例目标和彩色单例目标的平均扫视潜伏期几乎相同时,扫视潜伏期的减少较大,但是,形状单例目标和彩色单例目标的平均扫视潜伏期较小。完全不同。此结果可以用特征图之间的相互抑制联系很好地解释。

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