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IFDMA伝送におけるゲーム理論に基づくサブキャリア割り当て法

机译:IFDMA传输中基于博弈论的子载波分配方法

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摘要

As a future generation mobile communications uplink access scheme, Interleaved Frequency Division Multiple Access (IFDMA) that can obtain high-frequency diversity effect and has low Peak-to-Average Power Ratio (PAPR) particularly in Single-Carrier-Frequency Division Multiple Access (SC-FDMA) is attracting much attention. The radio resource allocation is crucial to the efficient use of limited frequency band. In wireless communication systems, the radio resource allocation is crucial to use the limited frequency bandwidth efficiently. Since each user has an independent fading in the wireless communication channels, it is important to obtain multi-user diversity, which can improve overall system performance by allocating subcarrers to users according to users' channel conditions. However, there is a tradeoff between throughput and fairness among users in subcarrier allocation. In recent years, it has been shown that game theory is effective for resource allocation problem . In this report, using game theory, while satisfying user QoS requirements, we propose a subcarrier allocation method to achieve high system throughput and fairness in IFDMA. Based on cooperative game theory to define the optimization problem of subcarrier allocation leads to a subcarrier allocation algorithm is derived from the equation. The effectiveness of the proposed method is shown by computer simulation compared with MSR, max-min, PF.%次世代移動通信の上りリンクアクセス方式として,シングルキャリア周波数分割多元接続(SC-FDMA :Single-Carrier-Frequency Division Multiple Access)の中でも特にピーク対平均電力比(PAPR:Peak-to-Average Power Ratio)が低く,高い周波数ダイバーシチ効果を獲得できるインターリブ周波数分割多元接続(IFDMA:Interleaved Frequency Division Multiple Access)が注目されている.無線通信では限られた周波数帯域を効率的に利用するリソース割り当てが重要である.無線通信路では,各ユーザは独立なフェージングを受けるため,ユーザのチャネル状態に合わせてサブキャリアを割り当てることでシステム全体の伝送特性を改善するマルチユーザダイバーシチが有効である.しかし,サブキャリア割り当てを行う際にはシステムスループットとユーザ間の公平性にトレードオフが生じる.近年,リソース割り当て問題においてゲーム理論の有効性が示されてきた.そこで本稿では,IFDMA伝送において,ゲーム理論を用いることで,ユーザのQoS要求を満たしつつ,高いシステムスループットと公平性を実現するサブキャリア割り当て法を提案する.協力型ゲーム理論に基づき,サブキャリア割り当ての最適化問題を定義し,導出した式からサブキャリア割り当てアルゴリズムを導く.計算機シミュレーションにより,MSR法,max-min法,PF法とシステムキャパシティ特性および公平性特性を比較することで提案法の有効性を示している.
机译:作为下一代移动通信上行链路接入方案,尤其是在单载波频分多址(尤其是单载波频分多址)中,交错式频分多址(IFDMA)可以获得高频分集效应并且具有较低的峰均功率比(PAPR)。 SC-FDMA)吸引了很多关注。无线电资源分配对于有效使用有限的频带至关重要。在无线通信系统中,无线电资源分配对于有效使用有限的频率带宽至关重要。由于每个用户在无线通信信道中都有独立的衰落,因此获得多用户分集很重要,这可以通过根据用户的信道状况为用户分配子载波来提高整体系统性能。然而,在子载波分配中,用户之间的吞吐量和公平性之间存在折衷。近年来,已经证明了博弈论对于解决资源分配问题是有效的。在本报告中,我们使用博弈论在满足用户QoS要求的同时,提出了一种子载波分配方法,以实现IFDMA中较高的系统吞吐量和公平性。基于合作博弈理论定义子载波分配的优化问题,导致子载波分配算法的推导。通过计算机仿真与MSR,max-min,PF进行比较,显示了所提方法的有效性。多点访问)の中でも特にピーク対平均电力比(PAPR:峰均比)が低く,高い周波数ダイバーシチ效果を获得できでインターリブ周波数分割多元接続(IFDMA:交错式频分多点访问)が注目され通信いる。无线通信では限られた周波数帯域を效率的に利用するリソース割り当てが重要である。近,では本稿では,IFDMAにお送ていゲ,ゲーム理论を用いることで,ユーザのQoS要求を満たしつつ,高いシスルスループットと公平性を実现するサブキャリア割り当て法を进行する。型ゲーム理论に基づき,サブキャリア割り当ての最适化问题を定义し,转换した式からサブキャリア割り当てアルゴリズムを导く。计算机シミュレーションにより,MSR法,max-min法,PF法とシステムキャパシティ特性および公平性特性を比较することで初步法の有效性を示している。

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