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Study of Self-organized Interference Management for Spectrum Sharing Minority Game-based Approach

机译:基于频谱共享的基于小游戏的自组织干扰管理方法研究

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摘要

A novel self-organized interference management framework for spectrum sharing among multiple wireless systems is proposed. When a low-priority system reuses the shared frequency band spatially, multiple simultane­ous transmissions in the low-priority system may cause serious interference to a high-priority system. Therefore, transmitters of the low-priority system must learn to decide whether to transmit or not so that the interference plus noise level at the receiver of the high-priority system is closed to a predefined target value. This form of cognition cycle can be modeled by using a minority game (MG). Agents in the MG choose one of two actions so as to be in the minority side. It is known that the number of agents in the minority side converges to the half number of agents despite their selfish behavior without any information on the number of other agents. In the present paper, the MG-based interference management (MGIM) is proposed in order to manage interference at the high-priority sys­tem. In the MGIM, the winner side is determined by the relationship between the interference plus noise level at the receiver of the high-priority system and the predefined target value. Simulation results reveal that the MGIM can achieve high transmission capability of the low-priority system even without centralized control while maintaining the interference level at the receiver of the high-priority system.%複数無線システム間のスペクトル共用を想定し,高優先度システムにおける干渉雑音電力情報を元に,低優先度システムの無線局群が高優先度システムへの干渉を集中制御によらず自己組織的に制御する手法が提案されている.低優先度システムが高優先度システムから離れた場所で周波数を空間的に再利用する場合,単一の送信であれば干渉が許容範囲内であったとしても,複数の無線局が同時に送信を行えば大きな干渉を与える可能性がある.このため,低優先度システムの送信局は高優先度システムからの情報を元に,高優先度システムの受信局における干渉雑音電力があらかじめ定められた目標値に近づくように送信の可否を決定する.このように二者択一の行動の決定を行い,その結果を元に学習が繰り返される状況をモデル化するものとして,少数派ゲーム(MG:Minority Game)が挙げられる.少数派ゲームでは,各エージェントは互いに相談せず,また他エージェント数に関する情報なしに利己的に行動するにもかかわらず,学習によって少数派と多数派が均衡するように行動の決定を繰り返すことが知られている.本稿では,この少数派ゲームの特徴を利用した自己組織的な干渉制御手法としてMGIM(MG-based Interference Management)が提案されている.少数派ゲームにおける勝敗は同じ行動を取るエージェント数で決まるのに対し,MGIMでは高優先度システムの受信局における干渉雑音電力と目標値との関係により決められる.計算機シミュレーションの結果,提案手法により高優先度システムへの干渉を目標値前後に制御しつつ,低優先度システムの送信機会を高められることが明らかにされている.
机译:提出了一种新颖的自组织干扰管理框架,用于多个无线系统之间的频谱共享。当低优先级系统在空间上重用共享的频带时,低优先级系统中的多个同时传输可能会严重干扰高优先级系统。因此,低优先级系统的发射机必须学会决定是否进行发送,以使高优先级系统的接收机处的干扰加噪声水平接近预定的目标值。可以通过使用少数游戏(MG)对这种形式的认知周期进行建模。 MG中的代理人选择两个动作之一,以便处于少数派一方。众所周知,尽管少数人一方的自私行为没有其他代理人数量的任何信息,但少数派一方的代理人数量却收敛到一半。在本文中,提出了基于MG的干扰管理(MGIM),以便在高优先级系统上管理干扰。在MGIM中,获胜方是由高优先级系统接收器处的干扰加噪声水平与预定义目标值之间的关系确定的。仿真结果表明,即使没有集中控制,MGIM仍可以实现低优先级系统的高传输能力,同时保持高优先级系统的接收方的干扰水平。度优先级シスに干渉雑音电力情报を元に,低优先度级别システムの无线局群が高优先度级别システムへの干渉を集中制御によらず自己组织的に制御する手法が实施されている。が高优先度システムから离れた场所で周波数を空间的に再利用する场合,単一の送信であれば干渉が许容范囲内であったとしても,复数の无线局が同时に送信を行えば大きな干渉を与える可能がある。このため,低优先度システムの送信局は高优先度システムからの情报を元に,高优先度システムの受信局における干渉雑音电力があらかじめ定められた目标値に近づくように送信の可否を决定する。このように同时ように一の行动の决定を行い,その结果を元に学习が缲り返される状况されるモデル化するものとして,少数派ゲーム(MG:Minority Game)が挙げ少数。少数派遣ゲームでは,各エージェントは互いに相谈せず,また他エージェント数に关する情报なしに利己的に行动するにもかかわらず,学习によって少数派遣と多数派遣が均衡するように行动の决定を缲り返すではとが知られている。取るエージェント数で决まるのに対し,MGIMでは高优先度システムの受信局における干渉雑音电力と目标値との关系により决められる。前后に制御しつつ,低优先度システムの送信机会を高められることが明らかにされている。

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