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明治期日本文化史における記念植樹の理念と方法―本多静六『学校樹栽造林法』の分析を中心に―

机译:明治时代的日本文化史上的纪念植树的理念和方法-以本田四郎的“学校植树法”为重点-

摘要

本稿で取り上げるテーマは、東京帝国大学教授本多静六林学博士が取り組んだ明治期の学校教育に関わる記念植樹である。ここでは特に本多が著した『学校樹栽造林法』や大学演習林における諸活動を拠り所に、明治期の学校植林の導入時における社会的背景や米国の学校植林思想、森林に係る法制度を検討することにより、近代日本における学校記念植樹の支柱となったと考えられる自然観について考察することを目的とする。 竹本太郎氏の先行研究の通り、明治28(1895)年、文部次官牧野伸顕は米国で営まれていたArbor Dayと称する植樹日に影響され、小学児童による学校樹栽を奨励する。今日、学校林と呼ばれる植林のさきがけと言える活動だが、当時の目的は第一に不毛な山林を有効活用し、且つ学校基本財産を増築することにあった。同時に皆で樹木を植えることは団体行動における児童の規律性や自然への愛好心、延いては国を愛する心の涵養に効果があるとして小学校教育に導入されたのである。 学校樹栽に係る方法論の構築を牧野より委嘱された新鋭の林学者本多静六は、「木一本首一つ」といわれた時代に行なわれたような厳しい山の労働として植林作業ではなく、「修学の記念」として風景を楽しみながら山に入り、健康づくりを兼ねた一種の運動会の如く、レクレーションの要素を備えた植林活動を推奨した。「百年の長計」という森づくりでは、持続可能であることが肝要であり、経済学博士の肩書きを有する本多は、費用をかけずに誰でも気軽に参加できる方法を論じ、楽しさをその活動の根本に据えたのである。 本多の説く学校樹栽造林法は、日露戦捷の動向やメディアの宣揚効果とともに各地に普及するが、これは本多の方法論が必ずしも西洋的、近代合理的な自然観に傾くものではなく、「不二道」という実践道徳の要素を含む富士山信仰を身に付けた、本多の伝統思想が生かされたところに構築された方法論であったことに基因すると考えられる。明治期の学校樹栽活動においては前近代と近代の、或いは東洋と西洋の自然観が効果的に発揮されたところにその展開を見たといえるのではないだろうか。This article focuses on the primary school memorial forestry activities in the Meiji era that were promoted by Dr. Honda Seiroku, a professor of the Imperial University of Tokyo. By analyzing his text Gakkō jusai zōrinhō (The Method of School Forestry) and his planting operations in the forest for research managed by his university, and by examining the historical and social context of his innovations, as well as the related forestry ordinances, I explore what his view of nature might be based on. As mentioned in a previous study of Dr. Takemoto Tarō (Sanrin, No. 1506), Makino Nobuaki was impressed by the institution of Arbor Day in the United States and in 1895, when he was serving as Vice-Minister of Education, gave an instructional address on school forestry to primary school principals (in what is now called Gakkō Shokurin). The aims of school forestry activities were not simply educational, that is, to cultivate children’s discipline, love of nature, and patriotism, but were also administrative—to increase and manage school funds by planting trees. Makino entrusted the promising Dr. Honda with the task of coming up with the method of school forestry and recommended tree planting to memorialize school excursions on which pupils enjoyed going into the hills and mountains and observing the scenery, a healthful recreational activity similar to sports days. The essential condition for any long-term planting is sustainability; therefore Dr. Honda, who also happened to be an economist, lectured on a feasible approach to planting, in which anyone can participate without constraint as a form of enjoyment rather than as hard work. Honda’s Gakkō jusai zōrinhō method was disseminated throughout Japan in the Meiji era, at a time of rising spirits in commemoration of victory in the Russo-Japanese War, when national media were contributing reports on school forestry activities. The reason for this was not so much a partiality toward westernization and rationalization, but rather it was that the method of Honda—who venerated practical morality and had also imbibed the folk belief in the divinity of Mt. Fuji—is arguably more of an integration of the thoughts of East and West, or Tradition and Modernity.
机译:本文涉及的主题是与明治时代的学校教育有关的纪念树种植,由东京帝国大学教授本田静香博士进行。特别是在这里,明治时代引入学校绿化时的社会背景,美国的学校绿化理念以及与森林有关的法律制度都基于本田撰写的“学校植树法”的活动以及大学林中的各种活动。这项研究的目的是考虑自然观,自然观已被视为现代日本学校纪念树种植的支柱。根据竹本太郎先前的研究,在1895年,教育副部长牧野慎明(Shinaki Makino)受植树日的影响,植树日在美国举办,植树节的日子很长,鼓励小学生植树。今天,它是造林的先驱,称为学校林,但当时的目的是有效利用荒芜的森林并扩大学校的基本资产。同时,植树被引入到小学教育中,对孩子们的集体行为纪律,对自然的热爱以及对国家的热爱的发展都产生了影响。牧野委托新的森林学家本田史六(Shiroku Honda)负责建立学校植树方法。取而代之的是,作为一种“学习的纪念”,我欣赏了风景并走进了山上,并推荐了具有休闲元素的绿化活动,例如可以增进健康的运动会。可持续性对于创建“百年长途”森林至关重要,拥有经济学博士学位的本田先生探讨了任何人都可以免费参加的任何方式,这是活动的基础。本田教授的学校植树方法随着日俄战争派的发展趋势和媒体推广的影响而在各地传播,但这并不意味着本田的方法论必然倾向于西方和现代理性的自然观。据信,这是由于本田将传统思想付诸实践的方法论所致,他在其中崇拜了富士山,其中包括“藤堂”的实践道德要素。在明治时代的学校植树活动中,可以说这种发展是有效地发挥了前现代和现代或东西方自然观的结果。本文着眼于东京帝国大学教授本田清六博士倡导的明治时代的小学纪念性林业活动,并通过分析其文本《学校的林业方法》(Gakkōjusaizōrinhō)及其种植活动来进行研究。在他的大学管理的森林中进行研究,并通过检查他的创新的历史和社会背景以及相关的林业法令,我探索了他对自然的看法可能是基于什么的。牧野信昭(TakemotoTarō)(山林(Sanrin),第1506号),牧野信彰(Makino Nobuaki)对美国的植树节印象深刻,并在1895年担任教育部副部长时向小学讲授了关于学校林业的指导性演讲。学校林业活动的目的不仅仅是教育,即培养孩子的纪律,热爱自然和爱国主义,而且还旨在管理-通过植树来增加和管理学校资金。Makino委托有前途的本田博士提出了学校林业的方法,并建议植树以纪念学生喜欢上山下山的学校游览活动。长期观看的基本条件是可持续性;因此,本田博士(也是经济学家)讲授了可行的种植方法,任何人都可以在这里进行种植。本田的Gakkōjusaizōrinhō方法在明治时代在日本全国范围内传播,这是为了纪念日俄战争胜利而兴起的时刻,当时国家媒体在此活动中传播了本田的Gakkōjusaizōrinhō方法。有关学校林业活动的报告。原因不是偏向于西方化和合理化,而是在她看来,本田的方法-崇尚实用的道德风范,并且还吸收了人们对富士山神性的信仰-可以说是一种东西方思想或传​​统与现代思想的融合。

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