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Leberzelladenom Entartungspotenzial und Abgrenzung vom hepatozellulären Karzinom

机译:肝细胞腺瘤的变性潜力和肝细胞癌的分化

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摘要

Im Gegensatz zum hepatozellulären Karzinom (HCC) existierten bisher kaum molekularpathologische Untersuchungen des hepatozellulären Adenoms (HCA). Erkenntnisse zur Pathogenese liegen nur in Ansätzen vor. Besonders von chirurgischer Seite wird eine Operationsindikation wegen einer möglichen malignen Entartung des HCA gestellt. Die publizierten Fälle von Übergängen von HCA in ein HCC wurden auf der Basis heutiger morphologischer Standards neu evaluiert. Auch erfolgte ein Vergleich neuer molekularpathologischer Untersuchungen des HCA – vor allem Arbeiten eigener Arbeitsgruppen – mit denen des HCC. Die Ergebnisse sprechen dagegen, dass es sich bei typischen solitären HCA prämenopausaler Frauen um eine Vorläuferläsion des HCC handelt. Nach kritischer Revision der Literatur blieb nur eine Kasuistik eines Übergangs HCA/HCC unter einer heute nicht mehr üblichen Hormontherapie. Eine Abgrenzung besonderer HCA bei genetischen und Stoffwechselerkrankungen, Kindern, Männern, Adenomatosen und von HCA-artigen Tumoren bei bekannten Risikofaktoren des HCC erscheint sinnvoll. Bei den klassischen HCA dagegen könnte die onkologische chirurgische Indikation entfallen. Voraussetzung ist eine histologische Abklärung, ggf. mit Unterstützung durch molekularpathologische Methoden.In contrast to hepatocellular carcinoma (HCC), very few molecular pathological studies have been carried out on hepatocellular adenoma (HCA). Particularly from the surgical point of view, based on views passed on verbally and in the literature of the 1970s and 1980s, a possible degeneration of the HCA provides grounds for operating. Published cases of transitions from HCA into HCC were evaluated on the basis of todays morphological standards. A comparison was made between the patterns of new molecular pathological studies of HCA, above all the work of our own groups, and those of HCC. The results speak against the suggestion that a typical solitary HCA in pre-menopausal women is a precursor lesion of HCC. After a critical review of the literature, only one casuistic case of a transition of HCA to HCC under a hormone therapy, which is no longer practiced today, remained. A limitation of particular HCA in genetic and metabolic diseases, children, adult males, adenomatosis, and HCA-like tumors with known risk factors of HCC would seem pragmatically meaningful. With classic HCA, however, the oncological indication for surgery does not apply. A prerequisite is a histological clarification, if necessary with the support of molecular pathological methods.Schlüsselwörter Leberzelladenom - Hepatozelluläres Adenom (HCA) - Hepatozelluläres Karzinom (HCC) - Maligne EntartungKeywords Hepatocellular adenoma (HCA) - Liver tumor - Hepatocellular carcinoma (HCC) - Degeneration
机译:与肝细胞癌(HCC)相比,迄今为止几乎不存在肝细胞腺瘤(HCA)的分子病理学检查。发病机制仅是部分已知的。由于HCA可能发生恶性变性,因此特别要从手术方面给出手术指征。从今天的形态标准重新评估了已发表的从HCA到HCC转变的病例。 HCA(尤其是自己的工作组的工作)与HCC进行的新分子病理学检查也进行了比较。该结果证明,典型的孤立HCA绝经前女性是HCC的前体病变。在对文献进行严格审查后,只有一种HCA / HCC转移的病例报告仍在激素治疗下使用,这种治疗如今已不再普遍。在遗传性和代谢性疾病,儿童,男性,腺瘤和具有已知HCC危险因素的HCA样肿瘤之间区分特殊的HCA似乎是合理的。另一方面,使用经典的HCA,可以省去肿瘤的手术指征。与肝细胞癌(HCC)相比,对肝细胞腺瘤(HCA)进行的分子病理学研究很少。尤其是从手术的角度出发,基于口头和1970年代和1980年代文献的观点,HCA的可能退化为手术提供了依据。根据当今的形态学标准评估了已发表的从HCA转变为HCC的病例。在HCA的新分子病理学研究模式,我们自己的小组工作和HCC的所有工作之间进行了比较。该结果表明,绝经前女性中典型的孤立性HCA是HCC的前体病变。在对文献进行严格审查之后,仅剩下一种因激素治疗而从HCA转变为HCC的致病性病例,这种情况如今已不再存在。在遗传和代谢疾病,儿童,成年男性,腺瘤病和具有已知HCC危险因素的HCA样肿瘤中限制特定的HCA似乎在实用上有意义。但是,对于经典HCA,手术的肿瘤学指征不适用。先决条件是组织学澄清,必要时在分子病理学方法的支持下进行

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