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現代日本人にとっての信仰の有無と宗教的な心: 日本人の国民性調査と国際比較調査から

机译:当代日本人的信仰与宗教思想:来自日本国籍调查和国际比较调查

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摘要

This paper investigates contemporary Japanese attitudes toward religion by tracing changes in response patterns to questions relating to religion included in various install­ments of the Japanese National Character Surveys from 1953 to 2008. It also compares these findings to the results of a number of other international comparative surveys. A cohort analysis reveals that the increase in religiosity of the Japanese stems mainly from age effect. To visualize the relationship between religiosity and the importance of the "reli­gious mind" in a broader sense in contemporary Japanese societies, the Quantification III method, incorporating nearly all questions included in the 12th installment of the National Character Survey, was employed. This resulted in a 2-dimensional configuration that dis­plays structural patterns in people's minds. Among other things, this effort demonstrated that while both religiosity and the importance of the religious mind are associated with positive attitudes toward society in general, a view holding that the "religious mind is unimportant" is associated with more negative attitudes toward society. Relationships between religiosity and the importance of the religious mind with other general social attitudes and orientations were also discussed, based on comparisons of results of these analyses after adjusting for differences in the distribution of respondents by age.%本稿では,まず,「日本人の国民性調査」の質問領域から,宗教に関する質問項目について,第1次(1953年)から第12次(2008年)調査で用いられてきた経緯と,それらの回答の時代変化をたどった.また,国際比較調査の結果とあわせることによって,信仰の有無と宗教的な心を大切と思うかを組み合わせた中に,日本における宗教についての考え方の特徴が見出されることを確認した.この組み合わせの視点に立って,宗教に関する「日本人の国民性調査」の他の質問項目について,回答の特徴を時代変化とともに概観した.特に‘「あの世」はあると思うが は若い年齢層のほうが「ある」と回答する割合が高く,若い世代で宗教的な心は大切だと思う考え方は大きく減少していても,何らかの宗教に関する気持ちを排除してはいないという示唆を得た. また,数量化ⅠⅠⅠ類の分析を行い,信仰の有無と宗教的な心は大切と思うかを組み合わせた回答を,日本人の意識構造の全体の中に位置づけて把握した.さらに,宗教に関する質問の回答は年齢との関係が強いため,各質問項目の回答それぞれについて年齢の影響を除いた調整割合を計算して比較検討した.信仰があることは社会・生活上ポジティプな考え方の中にあり,宗教的な心は大切とする考え方もこれに大変近いこと,宗教的な心は大切でないとする考えは,社会に対してネガティブな考えと結び付いていることが示された. 以上の分析を通して,現代日本社会における信仰や宗教的な心の意味を考察した.
机译:本文通过追踪1953年至2008年日本国家人物调查各部分中与宗教有关的问题的回答方式的变化,来调查当代日本人对宗教的态度。还将这些发现与其他许多国际比较调查的结果进行比较。一项队列分析表明,日本人的宗教信仰增加主要源于年龄效应。为了从更广泛的意义上可视化宗教信仰和“宗教思想”的重要性之间的关系,在当代日本社会中,采用了Quantification III方法,该方法几乎囊括了《国家人物调查》第十二部分中的所有问题。这导致了二维配置,在人们的脑海中展现出结构模式。除其他外,这种努力表明,虽然宗教性和宗教思想的重要性都与总体上对社会的积极态度有关,但认为“宗教思想不重要”的观点与对社会的更多消极态度有关。在比较了按年龄划分的受访者分布差异后,根据这些分析结果的比较,还讨论了宗教信仰与宗教思想的重要性与其他一般社会态度和取向之间的关系。%本稿では,まず,「日本人の国民性调查」の质问领域から,宗教に关する质问项目について,第1次(1953年)から第12次(2008年)调查で用いられてきた経纬と,それらの回答の时代変化をたどった。 ,国际比较调查の结果とあわせることによって,信仰の有无と宗教的な心を大切と思うかを组み合わせた中に,日本における宗教についての考え方の特徴が见出されることを确认した。この组み合わせのわせ视点に立って,宗教に关する「日本人の国民性调查」の他の质问项目について,回答の特徴を时代変化とともに概観した。特に'「あの世」はあると思うがは若い年齢层のほうが「ある」,回答する割合が高く,若い世代で宗教的な心は大切だと思う考え方は大きく减少していても,何らかの宗教に关する気持ちを排除してはいないという示唆を得た。また,数量化ⅠⅠⅠ类の分析を行い,信仰の有无と宗教的な心は大切と思うかを组み合わせた回答を,日本人の意识构造の全体の中に位置づけて把握した。さらに,宗教に关する质问信仰があることは社会・生活上ポジティプな考え方の中にあり,宗教的な心は大切とする考え方もこれに大変近いこと,宗教的な心は大切でないとする考えは,社会に対してネガティブな考えと结び付いていることが示された。以上の分析を通して,现代日本社会における信仰や宗教的な心の意味を考察した。

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