最近、Ethemetなどのパケット交換ネットワーク(PSN)上でTDM回線を模擬する回線エミュレーション技術が注目されている。PSNではパケットロスが発生しえるため、エミュレーション対象のTDMリンクの品質が劣イヒされる可能性がある。パケットロス耐性を強化する技術として前方誤り訂正(FEC)が広く知られている。FECには主にend-to-end FECとlink-by-link FECがある。一般的に、前者は伝送効率が悪く、後者は伝送効率が高いが、パケット間の遅延揺らぎ(ジッタ)が大きい問題がある。後者のジッタが大きい理由は、link-by-linkでロスパケットを再生するためにFECブロックをバッファリングするからである。我々は、高伝送効率及び低ジッタの両方を実現するために、Iink-by-linkのジッ夕問題を解決する「Hierarchica lAdaptive FEC方式」を提案する。提案方式では、link-by-linkでロスパケットを再生せず、受信ノードで一括して再生することにより、中継ノードにおけるFECブロックのバッファリングを防ぎ、低ジッタを実現する。最後に、数値解析を通じて提案方式の効果を評価する。%In this paper, authors propose a Hierarchical Adaptive FEC method satisfying both requirements of high transmission efficiency and low delay variation for TDM link emulation in the packet switch network (PSN). To achieve transmission efficiency, link-by-link FEC processing is more effective than end-to-end one. In contrast, to achieve low delay variation, end-to-end FEC processing is much suitable rather than link-by-link one. The conventional approaches are, therefore, difficult to satisfy them. In our method, the ingress edge run FEC encoding, and then sends TDM packets and their redundant packets as one FEC block. The intermediate switches run the FEC encoding only. They construct a new hierarchical FEC block adding redundant packets to the received FEC block only when detecting the packet loss based on the FEC encoding result. The egress edge runs the FEC decoding to recover all of the lost packets on the TDM emulated link. Because of not running the FEC decoding, the intermediate switches do not store the packets and not recover the lost packets, such as end-to-end FEC approach, so that delay variation does not cause in the PSN. In addition, redundant packets for a link is only required, such as link-by-link FEC one.
展开▼