本稿では,3D FDTD 法におけるPML 吸収境界条件のGPU 実装に関する評価を行う.我々の既存実装では,GPU で効率的に処理を行うためのブロック化サイズとpML の厚みとの間に不一致が存在し,多くのバディング領域が存在している.そのためバディング領域によってGPU のメモリ空間が圧迫され また無効な演算が増加してしまうという問題が発生している.そこで,我々はPML の実装に周期境界条件を導入し,この間魔を低減する手法を提案する.提案手法により,我々が対象としているシミュレーションターゲットにおけるメモリ使用量の約49%の削減及び演算速度の約14%の向上を実現した.加えて,提案手法により求められたシミュレーションターゲットのアンテナ特性と実物のアンテナの実測により求められた特性がよく一致することを示した.これらのことからPML への周期境界条件導入の有効性が示された.%This paper shows evaluation of GPU implementation Perfectly Matched Layer (PML) absorbing boundary condition for a 3-D FDTD method. Our previous implementation has a lot of invalid regions for padding because of unbalance between efficient blocking size for GPU and thin PML regions. This presses GPU memory usage and reduces the performance. We optimized the implementation of PML introducing the periodic boundary condition to cope with these problems. Our proposed method reduces about 49 % of memory usage and improves about 14 % of performance compared to our previously implementation, showing the effectiveness of the idea.
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